Sommar 2022 + vooruitblik winter

Lieve volgers!

Onze zomer is voorbij gevlogen! En die van jullie? Met alle mega warme temperaturen daar, zal het best een ding geweest zijn!

Hier viel het ontzettend mee, vorig jaar hadden we een warmere zomer. Dat heeft vast betekent dat er flink wat campers, caravans en tentkampeerders in het zuiden van Zweden zijn blijven hangen, maar wellicht is dat ook prima geweest voor ons, want we hebben al zoveel gasten gehad dit jaar! De stuga's zaten bijna de hele zomer vol en de kamers zijn ook een stuk meer verhuurd dan vorig jaar. Daarbij kwam dat het ook op de camping een stuk drukker is geweest nu de grens met Noorwegen gewoon open was! En met die fantastische website die Ed voor ons heeft gemaakt, hebben we volgens ons echt een sprong gemaakt qua bezoekers! Al met een al een mooie zomer dus voor ons bedrijf. En check ons bij de caravan die we in het voorjaar gekocht hebben 👈

Qua dagjesmensen uit Zweden leek het wel een stukje rustiger waardoor we geen super volle terrasdagen hebben gehad, helemaal prima (één van de wegen die een dagje rondom het meer mogelijk maakt, is al sinds het voorjaar afgesloten omdat de weg deels weggespoeld was door veel waterval en de onderdelen hiervoor qua levering veel tijd in beslag nemen)! Alsnog hebben we ontzettend veel rabarber- en appeltaart gebakken en verkocht. Dat maken ging vaak met behulp van onze hulp, van workawayer Jorien tot aan nicht Carla en Willemijn tot aan mijn moeder en David die appels schilden en rabarber op maat sneden. En op sommige dagen (vooral in het voorseizoen juni) maakten we zelfs tijd voor zelfgemaakte Zweedse kardemom- en kaneelbroodjes. Die gingen als een speer over de toonbank! De andere taarten overigens ook. Waarbij we hebben moeten geloven aan de Zweedse gewoonte om vanillesaus te serveren bij de appeltaart 😂 Ook bedachten we dat we voor de lunch het onszelf niet te moeilijk moesten maken, maar we wilden wel graag huisgemaakte lunch, iets waar je zelf ook graag je portemonnee voor trekt. Dus bedachten we quiche lorraine en quiche feta/pesto tomaat!

Vooraf maken en op het moment alleen opwarmen met een lichte salade erbij. (die David kan zo lekker dressing maken) Ook bakten we brood tot we geen brood meer kunnen zien en nog langer. (vandaag  7 september was de eerste dag dat we geen broodjes hoefden te bakken sinds het begin van juni!)

Qua beweging had ik in het voorseizoen tijd voor een aantal keren zwemmen in het meer. Ik kocht een goede wetsuit met dikke laag zodat ik de lage temperatuur in het water voor langere tijd aankon. Wat een feestje om in het meer te kunnen zwemmen! Daarnaast ging ik regelmatig met mijn vader hardlopen, was mijn moeder met Mirre en kon David bij de receptie blijven. Toen mijn ouders eenmaal wegwaren, werd het iets ingewikkelder logistiek + waren er gewoon teveel andere dingen op de camping te doen. Prioriteiten stellen en doorgaan dus 😀 Zonder zwemmen en hardlopen.... Nu begin ik het hardlopen en een klein beetje yoga op te pakken. En wie weet komt het zwemmen nog.

In de tijd dat mijn ouders er waren, net als David zijn broer Koen en David zijn ouders, hebben we ontzettend veel klussen kunnen oppakken! Zo staat er inmiddels een prachtig bord aan de weg, hebben we ontzettend veel mooie plantjes kunnen plaatsen en maakten we alles zomerklaar.

Ook hadden we wandeltijd, gingen we af en toe een dag op pad, ontdekten we weer nieuwe uitzichtpunten, zagen we bevers, ontvingen we kennissen, gingen we met onze nieuwe motorboten varen, begon de rabarber te groeien, aten we asperges, bezochten we de watervallen, spotten we elanden en heel veel soorten vogeltjes, beklommen we de Suljätten met mijn ouders en Koen, vonden David en Koen de hele oude rotstekeningen, aten we lekker met elkaar in de tuin, kregen we kuikens, vierden we Mirre haar 2e verjaardag met vrienden en campinggasten, ervaarden we een periode hoe het is als Mirre de nachten doorslaapt, aten we pizza en aten nog meer taart met nog meer kennissen en familie die langs kwamen, maakten we de vangst van een 12 kg vis in het meer mee (althans, we waren er niet bij, maar hij eindigde wel op de camping in onze vriezer), maakten mijn vader fantastisch mooie picknickbanken voor ons, werd er regelmatig gevist en ga zo maar door! We hebben ook nog een goede stroomstoring te pakken gehad na een fikse onweersbui van maar een paar minuten. Het was best even spannend of de vriezers het gingen volhouden, want de storing was niet 1,2,3 gemaakt. Daarnaast moest ons servicegebouw echt even op slot (wat sommige mensen niet begrepen), want lang zonder stroom betekent dat het water wat we met elektriciteit op moeten pompen dan dus niet gaat omdat er geen stroom is... alles droog komt te staan en dat is niet de bedoeling. Nou ja, al met al was het voor de nacht opgelost gelukkig. Van het uitvallen van de zendmast hebben we langer last gehad ;)

Het was even slikken bij het afscheid van de familie... Het scheelde wel een soort van dat we iets hadden om naar uit te kijken + er was gewoon ontzettend veel werk te verzetten, dus dan heb je weinig tijd om aan het gemis te denken. Zo kwam al snel mijn nicht Carla met haar twee puberdochters aan (niet dat ik vind dat ze pubergedrag vertonen, maar dat geeft wat inzicht in de leeftijd wellicht). Wat een feestje voor Mirre, ze moest wel even wennen, maar heeft het nog steeds over tante Tarla en Norah en peace en Hannah. Klompjes en tranen. Wat ontzettend fijn deze paar handen erbij! In deze periode kwamen ook Robin en Willemijn aan met Owen. In de nieuwe vouwwagen, wat een groot feest voor Mirre dit bezoek. Ze kan er nog steeds lastig aan wennen dat zij er niet meer zijn. "Owen Nederland" "Willemijn Nederland". En ook "Maud Nederland", want even na Willemijn en Robin kwamen Michiel en Laura met Maud bij ons op bezoek! Ook dit was een feestje. Er werd gepuzzeld, er werden ijsjes gegeten, we gingen zwemmen, wandelen, Mirre en Maud sliepen in de draagzak, gingen om en om op de fietsjes, er werd jaloers gedaan om speelgoed, er werd geknuffeld, geschommeld, gerend, met water gespeeld en wat een heerlijke gezellige tijd.

We aten altijd met elkaar en als er een babyfoon afging, was het altijd de vraag wiens kindje dit keer wakker werd. Het slapen was niet altijd ideaal voor deze en geen met de wellicht wat koude temperaturen en vele lichturen 's nachts.... We aten wafels, plukten hjortron, warmden worstjes op het vuur midden in de bergen, werden door muggen gebeten, aten huisgemaakte Zweedse balletjes, barbecueden in de grillhut en deden een plons in het meer (zonder wetsuit). Dat puzzelen, dat blijft me ook zeker bij. Er werden wat puzzels versleten, af en toe vond ik tijd om ook een stukje aan te leggen, maar meestal was hij af voor ik er erg in had. Wederom viel het afscheid zwaar. En nu ook voor Mirre. Want het zien wegrijden van haar vrienden vond ze maar niks, zij wilde ook daarheen! "MEE" was wat wij hoorden, met dikke tranen gepaard. Waarom ook alweer dat emigreren.... 😢

Na het grote vertrek van al die toppers stond er nog een bezoek gepland uit NL, dit keer van Fabian en Marjolein met hun zoon Pepijn! En inmiddels hadden we het een stukje rustiger en konden we mee mooie wandelingen maken. Althans 1 van ons, en dat was meestal ik samen met Mirre en soms ook met Banjer. Wat hebben we lekker veel frambozen geplukt, nog een beetje hjortron, wafels gegeten, mooie wandelingen gemaakt en ook lekker gepuzzeld! Wat een fijne wijntjes en heerlijk gezelschap. Dank dat jullie er waren! Enne Mirre ook naar "Noorwegen" met dikke tranen gepaard...

Inmiddels gaat Mirre weer een week of 3 naar de opvang en lijkt ze ook met haar Zweedse opvanggenootjes steeds meer plezier te hebben. Wij raken weer een beetje bij met de administratie en kunnen weer tijd gaan maken voor andere klusjes op de to do lijst dan alleen maar camping draaien.

Oh we hebben inmiddels 2 schapen, Lotte en Lara! Boer David is in zijn nopjes! De kuikens worden ook al groot. En de schapen blaten er lekker op los. Gisteren een mindere ervaring met de kuikens, een flinke havik wist ze in de tuin te spotten en aan te vallen. David was er net op tijd bij en besloot de kippen dan maar even op te hokken, want hij voorzag een terugkomst van de havik.... En tja dat bleek een juist voorgevoel en die had zo een trek dat hij in het kippenhok is weten te komen en 1 kuiken heeft buit gemaakt :( David heeft met een schepnet de roofvogel uit de kooi weten te begeleiden zonder kleerscheuren en heeft hem natuurlijk eerst op de foto gezet. Wat bijzonder om deze vogel van zo dichtbij te hebben gezien! En wat sneu van waarschijnlijk de enige hen van de 5 kuikens 😔

Het jachtseizoen is begonnen en we beginnen rustig aan tijd te hebben om met zijn allen dingen te doen. Komende week zal het wel weer even bikkelen zijn, want dan koken we dagelijks voor ongeveer 30 man! 2 jachtgroepen. (Deze jagen op elanden, het vogeljachtseizoen zit er inmiddels een beetje op) Gelukkig hebben we sinds ruim anderhalve week hulp van twee toppers uit NL die ons helpen met alledaagse dingen. Ook gewoon lekker bessen en frambozen plukken. Wat een mooi seizoen is dit! We hebben ook een week gehad met onwijs veel zon en aangename temperaturen. Lekker zo een nazomer. Inmiddels zijn we wat potten met jam rijker, want we kregen een flinke emmer met kruisbessen van onze buurman, zwarte bessen in overvloed en momenteel gaat hij graag op lingon bessen pad voor ons. Er verdwijnt ook wat in de vriezer want we hebben niet elke dag zin en tijd om jam te maken :)

Deze week komt een nicht uit Nederland met haar man op bezoek, zij hebben een treinreis vanuit NL in 2 dagen! Dat klinkt heel gaaf, dus ik ben erg benieuwd naar de verhalen aanstaande vrijdag. (een deel is overigens uiteindelijk vervangen door een binnenlandse vlucht van Stockholm naar Östersund vanwege werkzaamheden aan het spoor) Het is overigens al vandaag dat ze aankomen, ik moest even foto's uitzoeken voor bij de blog dus dat heeft even geduurd. Dat werden er overigens zo veel, dat ik koos om er collages van te maken.

Met Mirre gaat het ontzettend goed! Ze praat er lekker op los, vooralsnog vooral in het NL maar natuurlijk kruipen er inmiddels ook Zweedse woorden tussendoor die wij niet altijd doorhebben en/of begrijpen 😆 Ons Zweeds vordert wel, maar we zijn nog lang niet in de buurt van een gezellig gesprekje aan de deur over het weer of zo... Een reservering aannemen lukt mij inmiddels wel. We gaan ons binnenkort verdiepen in het vinden van een cursus die ons beiden past zodat we daar een start mee kunnen gaan maken. David heeft deze week zijn Zweedse rijbewijs opgehaald en nu ook de Zweedse Bank-ID! Dit is echt wel een hoogtepunt in ons privé te regelen lijstje! Nog wat kleine dingen blijven er over zoals aanmelden bij de tandarts en mogelijk een aanvullende verzekering her of der. Maar Mirre dus, die groeide echt flink sinds haar laatste bezoek aan het "consultatiebureau". Ze is ook echt ontzettend meer vast voedsel gaan eten de afgelopen 3/4 maanden. Ze vermaakt zich goed, maar moet wel even wennen nu de drukke zomer met al het bezoek voorbij is en ze weer alleen is met haar eigen speelgoed en ons. Ze gaat nu 3 dagen per week naar förskola. Lekker spelen en Zweeds praten en voor ons allen goed om wat tijd voor onszelf en het werk te hebben. Ze slaapt dus af en toe echt wel goede nachten en meestal 1 of 2 keer wakker en sporadisch 0 keer. Ze is al een tijd gestopt met haar middagslaapje maar kan dat nog niet altijd aan na een minder goede nacht bijvoorbeeld en dan slaapt ze met liefde in de auto of de rugdrager.

Voor de zomer begon hebben we al goed vooruitgeblikt naar komende winter en hebben we besloten minder weken met groepen te gaan draaien zodat we zelf ook een beetje tijd overhouden om leuke dingen te doen. In totaal dus 7 weken met groepen (afgelopen jaar 9) waarvan ook niet alles meer in de vakanties van vrienden en familie in Nederland valt, waardoor er meer ruimte is voor hen om bij ons langs te komen en we ook daadwerkelijk tijd hebben om samen leuke dingen te ondernemen💛

We beginnen rustig aan ook op zoek te gaan naar hulp voor tijdens de wintermaanden. Mocht je interesse hebben of iemand weten, laat dan vooral van je horen! Helpen met het ontbijt klaarzetten en opruimen, koken/bakken, afwassen, lekker wandelen met Mirre, Banjer en mij, eventueel spelletjes spelen met onze wintergasten, een boel sneeuw, sneeuwactiviteiten, lekker eten en natuur. Lange dagen, maar met voldoende rustmomenten op de dag (afhankelijk van je eigen werktempo ook natuurlijk 😄) en als we met elkaar de goede flow weten te vinden, voldoende tijd voor leuke dingen! Handig als je met de hond kan zijn en hem eventueel kan uitlaten! Ergens tussen eind december en eind maart zoeken we hulp, neem contact op en dan kunnen we wat preciezer naar de data en mogelijkheden kijken!

Dit was m weer voor nu, tot de volgende keer en allemaal een fijne herfst! Liefs van ons! 😘